woensdag 3 februari 2016

Tante Rosa

Herinnert u zich Modest nog?

Met gepaste trots mag ik u het heuglijke nieuws meedelen dat Modest gezinsuitbreiding heeft gekregen! 
En nee, er is geen nestje kleine Modestjes geboren, maar er is wel ineens een oude tante opgedoken. Meet: Tante Rosa.







Tante Rosa schijnt in de vorige eeuw in levende lijve razendpopulair geweest te zijn op tv hier in België, samen met haar zoon Modest, maar dit was net een paar jaar voor mijn komst naar la Belgique, dus ik kende Rosa helemaal niet. Na wat speurwerk op internet weet ik hoe de 2 eruit zien. Modest lijkt in de verste verte niet op onze klasse-Modest, en ze zijn ook niet moeder en zoon in onze klas, maar who cares.

Anyway. Bij ons zijn ze tanteke en neef. 

Een andere mama uit de klas heeft zelf een Tante Rosa op kinderformaat gemaakt. From scratch. Echt superknap. Met tettekes en al. 




Met een opening in de rug om je hand tot in het hoofd te steken, zodat de mond kan "praten". 




Lola's meester vond Tante Rosa's buik niet dik genoeg voor een ouwe tante, en vroeg of ik die wat boller kon maken. Dus deed ik haar een rompertje aan en vulde haar buikje op tot formaat ouwewijvenbuik.  

Op de rug maakte ik een laaaaang knoopsgat (een beetje tè lang) zodat de meester zijn hand daarlangs in de pop kan steken.






En toen mocht ik haar outfit maken!

Ik liet de meester 4 Diolenstofjes zien die in mijn kast lagen, en hij koos een overschotje van deze jurk uit. Toen ik tante Rosa die jurk eens even aantrok om te kijken of de kleur zou staan bij ons tanteke, zag ik dat niet alleen de kleur goed zat, maar ook het patroon!
Die Jaanu was op haar lijf geschreven! 

Mits een paar aanpassingen, want Tante Rosa heeft wel een paar rondingen. Ze heeft hangtietjes, een rond buikje en een dikke kont, dus ik moest wel het één en ander aan het patroon veranderen. De 2 naden aan de voorkant liet ik doorlopen tot net boven haar buik, en de achternaden liet ik helemaal doorlopen tot boven haar achterste, zodat beide curves leuk uitkwamen. De mouwopeningen en de mouwtjes maakte ik op maat van de dunne armpjes van Tante Rosa en het halsje maakte ik ook kleiner dan in het oorspronkelijke patroon. En in plaats van een rits, werkte ik aan de achterkant met knopen, zodat je de middelste knopen kan openzetten om je hand erin te steken om de pop te 'bedienen', maar de rest van de jurk blijft dan wel op haar plaats zitten. 




Als de kinderen 'gewoon' met Tante Rosa spelen, kunnen de knopen dicht en zie je niks van het gat.




Lola trok voor de gelegenheid ook even haar Jaanu aan en we styleden Tante Rosa nog wat met bril, parelketting, oorbellekes, sjalleke en sloefkes, en de 2 dames konden op de foto!







Eigenlijk had ik het liefst lange mouwen gehad voor Tante Rosa, maar dat ging echt niet meer uit de stof. Ik heb het stofje tot op de laatste centimeter opgebruikt!







De mama die de pop maakte, had nog een gezellig winterjasje van haar babydochter, dus kou lijden zal Tante Rosa niet doen!









6 opmerkingen: