dinsdag 20 april 2010

20 april 19 uhm 86?


Ach wat leuk! Swiebertje is op mijn verjaardag begonnen! Of eigenlijk ben ik op Swiebertje z'n verjaardag begonnen trouwens...En Wim-Lex en Max hebben elkaar op mijn verjaardag ontmoet!









Gebeurtenissen op 20 april

Algemeen
1999 - Op Columbine High School in de Verenigde Staten schieten twee leerlingen 12 medestudenten en een onderwijzer dood. 24 anderen raakten gewond.
1999 - Tijdens een bezoek aan Sevilla bezoekt prins Willem Alexander een stierengevecht. Ook wordt hij die dag voorgesteld aan ene Máxima Zorreguieta.

Economie
2000 - De beursgang van Newconomy, het bedrijf van Maurice de Hond, levert 65 miljoen euro op.

Media en muziek
1934 - De bijna zesjarige Shirley Temple debuteert in de film Stand Up and Cheer.
1955 - Eerste aflevering van Swiebertje (met Joop Doderer in de hoofdrol) op de Nederlandse televisie.
1961 - De eerste stereo radio-uitzendingen, in de Verenigde Staten.
1963 - De NCRV-televisie zendt voor het eerst de serie I love Lucy van Lucille Ball uit.
1985 - We are the world van USA for Africa bereikt de eerste plaats in de Nederlandse Top 40. Het nummer blijft er zes weken staan.

Politiek
1653 - Oliver Cromwell ontbindt het Britse parlement.
1808 - Amsterdam wordt de hoofdstad van Nederland onder Lodewijk Napoleon
1924 - Turkije krijgt onder leiding van Mustafa Kemal Atatürk een nieuwe grondwet.
1990 - In Gdańsk (Polen) wordt Lech Wałęsa met een grote meerderheid herkozen tot voorzitter van de Poolse vakbond Solidariteit.
2006 - In België wordt een wetsontwerp om adoptie door mensen van hetzelfde geslacht mogelijk te maken goedgekeurd door de Senaat.

Religie
798 - Verheffing van het bisdom Salzburg tot aartsbisdom met vijf suffragaan-bisdommen. De kerkprovincie omvatte het huidige Beieren, Oostenrijk en grote delen van Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Noord-Italië.
1917 - Benoeming van Eugenio Pacelli tot nuntius in Beieren.

Sport
1963 - Openingsceremonie van de vierde Pan-Amerikaanse Spelen, gehouden in São Paulo.
1992 - Bettine Vriesekoop wordt Europese kampioene tafeltennis.
2003 - Aleksandr Vinokoerov wint de 38ste editie van Nederlands enige wielerklassieker, de Amstel Gold Race.
2008 - In België wordt Standard Luik voor het eerst in 25 jaar landskampioen voetbal.
2008 - PSV wordt voor de 4e keer op rij landskampioen voetbal. Het is de 21e in de clubhistorie.
2008 - De Italiaan Damiano Cunego wint de 43e editie van de wielerwedstrijd Amstel Gold Race

Wetenschap en technologie
1862 - Uitvinding van het pasteuriseren door Louis Pasteur en Claude Bernard.

15 opmerkingen:

  1. Mooi jaar was dat he, 1986?
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een uitzoekwerk, al die gebeurtenissen.
    En natuurlijk: van harte gefeliciteerd!!
    Maak er een leuke dag van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. GELUKKIGE VERJAARDAG !!!!!!!

    3 dikke kussen, smak smak smak xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
    Een hele fijne dag vandaag met lekker veel taart ;)

    Liefs Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Cisca: jij bent toch van 1985? ;-)
    @ Linda: ja hè. En allemaal zelf opgezocht. Not.
    @ Kiki: thanks!
    @ Sandra: oeh ja!! Lots of taart!! (ben trouwens al daaagen bezig met taart eten!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarschijnlijk de bijzonderste verjaardag ever! Met je kindeke in je buik. Maak er een top dag van!
    Gefeliciflapstaart!!! Smak smak smak
    Ennehhh, 1986 ...... yeah right.

    En uuhhmm sorry maar de tekst heb ik verder niet gelezen. Isnieerrughe?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Edje: had ik ook niet gedacht :-). Maar iemand heeft dat wel gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. JE BENT JARIGGGGGGG!

    Dus. Hoe laat kan ik taart komen eten? Moet wel vanaf 13.30 vergaderen, dus liefst straks al en anders vanavond. gheghe.

    En een dikke proficiat hè!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkige verjaardag meid!
    Geniet van alle rust in huis dit jaar, volgend jaar heb je vandaag een kleine pruts in je armen van al bijna 1 jaar oud!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoera! Gefeliciteerd!

    Maar die 1986: echt niet. Jij grapjas.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 20 april 2010 kleurde de kapper mijn haar geel maar bleef volhouden dat het blond was. "En een koele tint hoor, niets geen geel". Leuk dat 11 jaar daarvoor Alexander Maxima tegen kwam. Ook geel, vermoed ik.

    Maar goed.

    Wat ik natuurlijk wilde zeggen is: Edje, gefeliciteerd!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Marielle: niet gelezen? En waarom niet? Doe ik daar aaaaal die moeite voor zeg, om jullie wat geschiedenis bij te brengen....

    @ Linda: ja Wikipedia! ;-)

    @ Astrid: je kon gisteren komen (Ja. Waar was je?) en eergisteren en zondag, maar ook vandaag ben ik nog steeds aan het taarten bakken. Dus....Hoe ouder ik word, hoe langer de verjaardag duurt blijkbaar...

    @ Liesje: oh ja ik verheug er me zoooo op!!!

    @ KK: echwel! Ongeveer hè.

    @ Louise: Mooi geel is niet lelijk, toch? Fotootje?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Edje, tja wat kan ik zeggen. Ik had altijd al een slecht cijfer voor geschiedenis.
    Biologie daarentegen was ik een kei in. Aardrijkskunde ook (niet in plaatsen maar de andere onderwerpen wel). Dus als je daar nou eens een log over schrijft, zeker te weten dat ik het lees. ;o) Ik wacht met spanning af.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beetje laat maar toch nog een gelukkige verjaardag!! Raar he om te bedenken dat je op je volgende verjaardag je zoontje of dochtertje bij je zal hebben:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hieperdepiep hoeraaaaa!! Alsnog gefeliciteerd!! Wat een apart idee is dat, dat je volgend jaar een kindje van bijna één hebt. En 1986, ik geloof het ook niet!

    BeantwoordenVerwijderen