donderdag 28 november 2013

Ik recykleer 4 - Van trui naar vestje

Er was eens.....
 
Een hele oude trui. Zeker 10 jaar oud.
 
 Die trui lag al minstens 7 jaar ongedragen in de kast. Maar weggooien kon de Eigenaresse niet want hij had zo'n mooie vintage groene kleur en was heel lekker zacht.
 
 
De Eigenaresse kreeg een aantal jaren geleden een Hele Mooie Dochter.
En de liefde voor vintage en retro groeide.
Op een goede dag kwam tijdens een verwoede opruimaanval -die de Eigenaresse overigens niet zo heel erg vaak heeft- het groene truitje weer in haar handen en bedacht ze dat het truitje gerecycleerd moest worden tot iets vintage voor die Hele Mooie Dochter.
 
Er vormde zich een idee in haar hoofd.
Het moest een lekker ouderwets vestje worden. Stijfjes zelfs.
Er moest een gehaakt kraagje aan komen en alleen een haakje bovenaan om het dicht te maken.
De eigenaresse dacht dat een opengeknipt gehaakt kleedje wel dienst zou kunnen doen als kraagje, maar de zoektocht naar gehaakte kleedjes bleek nog niet zo gemakkelijk. Verschillende werden gekocht op rommelmarkten maar ze bleken allemaal te klein of bij nader inzien toch verkeerd van vorm. En toen was daar ineens Debora. Zij bleek een heuse verzameling kant en klare gehaakte kraagjes te bezitten en ik kreeg er zomaar eentje van. Het was eigenlijk een kraagje voor een volwassene en het moest eigenlijk aan de voorkant (van een jurk?) tot de schoudernaad. Maar de Eigenaresse besloot dat het voor het vestje andersom gebruikt zou worden.
 
Het kraagje was spierwit maar de Eigenaresse wilde liever een gebroken wit, dus werd het kraagje een paar minuten in een theebadje gelegd. Dat had de Eigenaresse al eerder gedaan en werkt geweldig.
 
En zo werd Het Stijve Vestje geboren.
 
 
 
 
Alles werd razendsnel met de lock in elkaar gezet en aan de binnenkant properkes afgewerkt met een lintje. De kraag, het beleg (met een breed, stevig lint ter versteviging tussen vestje en beleg) en de sluiting werden wat minder snel met de hand vastgezet.
 

De mouwtjes werden pofmouwtjes.

 
De Hele Mooie Dochter mocht de volgende dag Het Stijve Vestje aan naar school.
Op school werd de Eigenaresse uitgebreid geprezen om haar talent en vakmanschap. Op school zag niemand dat De Hele Mooie Dochter een geweldig nieuw vestje aan had.
Maar de Eigenaresse is zelf zo content van dit vestje dat ze er stiekem ook wel zo eentje zou willen!
 
De Eigenaresse wilde nog wat sfeerfoto's maken, maar dat zinde De Hele Mooie Dochter niet.
 

De Eigenaresse begrijpt niet waarom De Hele Mooie Dochter steeds haar tong uitsteekt op foto's.

 
Of steeds op de grond wil liggen...

 



Maar you get the picture.....

 
De Hele Mooie Dochter en Het Stijve Vestje (en de Eigenaresse en haar ega ook hopelijk!) leefden nog lang en gelukkig.
 
The End
 
ps ik ga vanmiddag voorlezen in de klas van Lola, dus ik ben al helemaal in sprookjesmodus.

28 opmerkingen:

  1. Cute, die Debora heeft toch alles hé! PS: Verhaaltjes vertellen is leuk hé..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig!!!
    Hoe werkt dat dan met dat theebadje?
    Dat had ik nog nooit gehoord. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kook water en doe er een paar theezakjes in (voor dit kleine kraagje deed ik er maar 2 in, voor iets groters een paar meer) en laat het hele handeltje een minuut of 10 trekken. Spoel uit. Naai aan vestje. Bewonder je werk ;-)

      Verwijderen
    2. En wast dat daar dan niet terug uit de eerste keer dat je dat in de wasmachine steekt?

      Verwijderen
    3. Time will tell. Ik heb het nog maar 1x eerder gedaan en dat was voor een canvas. En die stop je niet in de wasmachine. Ik toch niet. Maar toen ik vol trots mijn uitvinding aan mijn moeder vertelde omdat ik dacht dat ik het wiel had uitgevonden, zei ze dat ze dat vroegah ook al zo deden. Dus. Niks speciaals dus en als het zo vaak gebruikt werd, zal het wel blijven zitten zeker?!

      Verwijderen
  3. Niet alleen een Hele Mooie Dochter maar ook een Heel Mooi Vestje! Super! Heb je het patroon zelf getekend?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oooooooooh, super schattig, so Sarah Kay op z'n zondags!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig... het vestje is niet mijn ding, maar je vertelt het zo mooi dat ik het prompt graag begin te zien!
    Enne... die tong, dat is hier ook een probleem zunne. Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat Het Stijve Vestje er zo professioneel uitzag dat ze zich op school zelfs niet de vraag stelden of de Eigenaresse dat misschien gemaakt had, maar dat het zo uit de winkel meegebracht was.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk verhaaltje en wat een leuk vestje, en wat een leuke dochter (maar dat wisten we al)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt prachtig! Ik ben jaloers op je kunsten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap hoor! Hij verschijnt straks in "mijn favorieten uit de flickr-pool" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooh, maar dat is zo heel erg mooi. toch beetje jaloers hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een snoes van een stijf vestje is het geworden. Ik vind het prachtig gemaakt. En dat kraagje is de kers op de taart van het stijve vestje :D

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen